- Locatie
BEL-kantoor, Raadzaal 0.26
- Voorzitter
- J.N. de Zwart-Bloch
- Toelichting
-
CONCEPT AGENDA
Na de behandeling in de commissies volgt de definitieve agenda.
Agendapunten
-
1Opening en vaststelling agenda
-
2
Wilt u spreken? Meldt dit 24-uur voor de raadsvergadering via griffie@laren.nl met het onderwerp welke u onder de aandacht wilt brengen.
-
3Mededelingen
-
4
Vragen dienen uiterlijk een dag (vóór 12 uur) voor de raadsvergadering bij de griffie te zijn ingediend.
-
5Meldingen Portefeuillehouders m.b.t. Gemeenschappelijke Regelingen
-
6
Bijlagen
-
7
Bijlagen
-
7.A
Bijlagen
-
7.B
Bijlagen
-
7.CTer kennisname overige
-
7.D
Bijlagen
-
8
De omgevingsvisie is een nieuw en verplicht instrument onder de Omgevingswet. Voor het opstellen ervan is een uitgebreid participatieproces doorlopen. Dit heeft geleid tot een ontwerp omgevingsvisie. Met de omgevingsvisie bepalen we onze strategische ambities en doelen voor behoud en ontwikkeling van de leefomgeving op de lange termijn (tot 2040).
Voorstel:
- De Nota van beantwoording zienswijzen omgevingsvisie Laren vast te stellen.
- De omgevingsvisie Laren (versie 15 mei 2025) met inachtneming van de Nota van beantwoording zienswijzen gewijzigd vast te stellen.
- Het college opdracht te geven om de wijzigingen op basis van de Nota van beantwoording zienswijzen te verwerken in de omgevingsvisie.
- De structuurvisie ‘Ruimtelijke Structuurvisie Gemeente Laren 2008-2023’ in te trekken.
Bijlagen
-
9
In de gemeente Laren is onder andere behoefte aan sociale huur- en koopwoningen. Met een vereveningsfonds willen we sociale woningbouw mogelijk maken.
Voorstel:
1. In te stemmen met de invoering van een Vereveningsfonds Volkshuisvesting Laren en hiervoor een rekenmodel in te voeren.
2. In te stemmen met de randvoorwaarden voor een programma voor een Vereveningsfonds:
- De bouw van woningen conform de Woonvisie Laren 2023-2027 (hierna: Woonvisie) is bij elke ontwikkeling het uitgangspunt;
- Als de bouw van woningen conform de Woonvisie niet mogelijk is, is een financiële afdracht aan het Vereveningsfonds verplicht;
- Storting in het fonds gaat via een rekenmodel waarbij rekening is gehouden met de vrij op naam prijzen van de nieuw te bouwen koopwoningen;
- De financiële verevening geldt vanaf de bouw van één woning afwijkend van het omgevingsplan;
- De afdrachten te storten in het Vereveningsfonds Volkshuisvesting Laren;
- Subsidie wordt alleen verleend voor de bouw van sociale huurwoningen;
- Uitbetaling voor extra sociale huurwoningen kan alleen aan een woningbouwcorporatie of aan de gemeente in het geval dat de gemeente gronden koopt voor de bouw van sociale huurwoningen;
- De maximale subsidie is afhankelijk van het aangetoonde financiële tekort op de bouw van sociale huurwoningen en bedraagt maximaal € 75.000 per sociale huurwoning;
- Onttrekking kan alleen als het Vereveningsfonds een positief saldo heeft.
3. a. Een bestemmingsreserve ‘sociaal vereveningsfonds’ in te stellen, om de financiële geldstromen op een correcte en zorgvuldige manier te kunnen waarborgen.
b. Het college te mandateren met betrekking tot de beslissingsbevoegdheid van de bestemmingsreserve ‘sociaal vereveningfonds’, met inachtneming van de opgestelde randvoorwaarden vereveningsfonds.Bijlagen
-
10
Het voorgaande beleids- en beheerplan liep eind 2024 af waardoor een herijking noodzakelijk is. Om het beheer van de OVL op een veilige en duurzame manier in stand te kunnen houden, is inzicht nodig in wat daarvoor nodig is, inclusief bijbehorende middelen.
Voorstel:
Het college besluit de Raad voor te stellen om:
1. het Beleids- en Beheerplan Openbare Verlichting 2026 – 2030 vast te stellen;
2. de herziene cijfers voor 2026 op te nemen in de zomernota van 2026;
3. de herziene cijfers voor 2027 en verder op te nemen in de kadernota/begroting 2027;
4. de benodigde investeringen op te nemen in de kadernota 2027 en deze voor het betreffende jaartal ter beschikking te stellen. Voor 2027: € 40.000, voor 2028:
€ 42.000, voor 2029: € 39.000, voor 2030: €48.000.Bijlagen
-
11
Met de invoering van de omgevingswet per 1 januari 2024, hebben alle Nederlandse gemeenten de verplichting gekregen om alle bestemmingsplannen en andere beleidsstukken die over de fysieke leefomgeving gaan, naar één gemeente dekkend omgevingsplan om te zetten. Met bestaand beleid worden, de Verordening Fysieke Leefomgeving (VFL), Welstandsnota, parkeerbeleid, bestemmingsplannen etc. bedoeld.
Voorstel:
1. Kennis te nemen van alle ingediende zienswijzen van: de Brandweer Gooi en Vecht, GGD Gooi en Vecht, Provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat, tegen de eerste omgevingsplanwijziging 'Thematische omgevingsplanregels Laren, welke niet hoeven te leiden tot wijzigingen;
2. In te stemmen met de Nota van zienswijzen & ambtshalve wijzigingen van de eerste omgevingsplanwijziging 'Thematische omgevingsplanregels Laren;
3. De huidige Verordening Fysieke Leefomgeving (VFL) Laren gewijzigd vast te stellen overeenkomstig de verordening tot wijziging VFL Laren;
4. De gewijzigde eerste omgevingsplanwijziging 'Thematische omgevingsplanregels Laren’ vast te stellen.Bijlagen
-
12
Naar aanleiding van de midtermreview van de bestuursopdracht aan Tomin (Berenschot 2024) hebben gemeenten, de directie en de Raad van Commissarissen (RvC) geconcludeerd dat fundamentele keuzes nodig zijn voor de lange termijn koers. De afgelopen periode hebben zij, onder begeleiding van een extern bureau, toegewerkt naar een gezamenlijke richting. Voordat hierover definitief kan worden besloten, wordt de raad in de gelegenheid gesteld haar wensen en bedenkingen kenbaar te maken.
Voorstel:
1. Bijgaande brief met wensen en bedenkingen vast te stellen ten aanzien van het voornemen om:
1.1 een Noord-Zuidscenario (scenario 2) als richting te hanteren voor de toekomstige organisatie van werk en participatie;
1.2 het Algemeen Bestuur van Tomin opdracht te geven een transitieplan op te stellen met een voorstel voor de opheffing of omvorming van de huidige structuur van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Tomin.
2. Deze wensen en bedenkingen kenbaar te maken aan het college van Laren met bijgevoegde brief.Bijlagen
-
13
Zwembad de Biezem is gebouwd in 1972 en in 2015 o.a. voorzien van nieuwe installaties. De Klaasbouthal is in 2001 gebouwd. De WKK installatie van het sportcomplex heeft het einde van de technische levensduur bereikt. Het doel is om een toekomstbestendige, energiezuinige en gezonde sportomgeving door het verduurzamen van het zwembad en de gymzaal te realiseren. Dit omvat o.a. het verminderen van de CO₂-uitstoot, het verlagen van het energieverbruik. Hiermee dragen we bij aan de gemeentelijke klimaatdoelstellingen en verlagen we de exploitatiekosten op de lange termijn.
Voorstel:
1. Akkoord te gaan met een extra investering in het duurzaam onderhoud van Zwembad de Biezem en de Klaasbouthal.
2. Akkoord te gaan met het beschikbaar stellen van een investeringsbedrag van € 3.232.940,- en de DUMAVA subsidie ter hoogte van € 758.618,- als cofinanciering in de begroting te verwerken. En voor de realisatie een bedrag van € 387.816,- uit de algemene middelen beschikbaar te stellen omdat hier geen dekking voor is in de exploitatie.
3. De financiële consequenties te verwerken in de zomernota 2026 en begroting 2027.
4. Op grond van artikel 87 van de Gemeentewet juncto artikel 5.1 lid 2 sub b van de wet open overheid, geheimhouding op te leggen op de volgende documenten: Rapportage + memo verduurzaming.
5. Op grond van artikel 88, lid 2 van de Gemeentewet deze informatie onder geheimhouding aan de raad te verstrekken.Bijlagen
-
14
Het Preventie- en Handhavingsplan (PHP) Alcohol en Middelen 2026–2029 is een regionaal beleidsplan dat invulling geeft aan wettelijke verplichtingen vanuit de Alcoholwet en de Wet publieke gezondheid. Met de vaststelling van dit plan geven de regiogemeenten in de Gooi en Vechtstreek (inclusief Eemnes) invulling aan hun wettelijke taak, versterken zij de regionale samenwerking en dragen zij bij aan landelijke ambities uit het Nationaal Preventieakkoord, GALA en IZA.
Voorstel:
Het Preventie- en Handhavingsplan (PHP) Alcohol en Middelen 2026–2029 vast te stellen.Bijlagen
-
15
Het huidige beleidsplan loopt eind 2025 af en is geëvalueerd. Op basis van de evaluatie, de startnotitie en de zienswijzen van de gemeenteraden daarop hebben gemeenten en partners invulling gegeven aan het conceptbeleidsplan Bescherming & Opvang 2026-2033. Op 24 september heeft de gemeenteraad besloten in te stemmen met het conceptbeleidsplan. Het definitieve beleidsplan ligt nu voor ter vaststelling.
Voorstel:
1. Het beleidsplan Bescherming & Opvang 2026-2033 vast te stellen;
2. kennis te nemen van het uitvoeringsprogramma Bescherming & Opvang 2026-2029;Bijlagen
-
16
Het Dagelijks Bestuur van de OFGV heeft de ontwerpbegroting voor 2027 op 8 oktober 2027 aangeboden aan de raad. De raad kan tot uiterlijk 5 januari 2026 een zienswijze met betrekking tot de ontwerpbegroting 2027 kenbaar maken.
Voorstel:
De raad besluit:
bijgaande zienswijze op de OFGV ontwerpbegroting 2027 vast te stellen en kenbaar te maken bij de OFGVBijlagen
-
17
Toestemmingsprocedure aanpassing gemeenschappelijke regeling BEL Combinatie: op de ontwerp wijziging gemeenschappelijke regeling heeft de raad geen inhoudelijke zienswijze ingediend. Het BEL bestuur heeft de gewijzigde regeling in definitieve vorm vastgesteld. De raad moet het college nu toestemming verlenen om de regeling te wijzigen.
Voorstel:
Het college toestemming te verlenen om de wijziging van de gemeenschappelijke regeling BEL Combinatie aan te gaan.
Bijlagen
-
18
Jaarlijks wordt de legesverordening opgesteld, in dit geval voor 2026, waarmee de gemeente aan haar inwoners de door de gemeente verleende dienstverlening op basis van vastgestelde tarieven en percentages in rekening kan brengen.
Voorstel:
De raad besluit om de Legesverordening 2026 met bijbehorende tarieventabel A.Bijlagen
-
19
Jaarlijks worden de belastingverordeningen opgesteld, in dit geval voor belastingjaar 2026, zodat de gemeente aan haar inwoners de desbetreffende belasting op kan leggen.
Voorstel:
Vast te stellen de:
1. Verordening Onroerende-zaakbelastingen gemeente Laren 2026;
2. Verordening Precariobelasting gemeente Laren 2026;
3. Verordening Afvalstoffenheffing gemeente Laren 2026;
4. Verordening Rioolheffing gemeente Laren 2026;
5. Verordening Begraafrechten gemeente Laren 2026;
6. Verordening Marktgelden gemeente Laren 2026;
7. Verordening Hondenbelasting gemeente Laren 2026;
8. Verordening Camperplaatsen gemeente Laren 2026.Bijlagen
-
20
De Slotwijziging is een financiële voortgangsrapportage en heeft als doel om de gemeenteraad te informeren over de financiële afwijkingen ten opzichte van de eerder vastgestelde programmabegroting 2025. Naast het informeren van de gemeenteraad, is het van belang voor de rechtmatigheid bij de jaarrekening 2025.
Voorstel:
De raad voor te stellen:
De Slotwijziging 2025 met bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen;Bijlagen
-
21
Bijlagen
-
22Sluiting